Betekenis van: Lifetime Value

« Terug naar Marketing Begrippen

Lifetime value (LTV) is een belangrijke maatstaf voor bedrijven die in de loop van de tijd producten of diensten verkopen. Het helpt bedrijven te begrijpen hoeveel geld klanten in de toekomst zullen uitgeven, waardoor ze marketingstrategieën en prijzen dienovereenkomstig kunnen plannen.

Bereken Customer Lifetime Value (CLV)

LTV wordt berekend door de gemiddelde omzet per klant te vermenigvuldigen met het aantal jaren dat nodig is om de initiële investering terug te verdienen. Dus als je € 100 uitgeeft om een nieuwe klant te werven, en hij geeft € 50 per jaar uit, dan is zijn LTV 50 x 2 = 100. Als je hem vijf jaar kunt behouden, dan is zijn CLV 5 x 50 = 250.

Wat betekent Lifetime Value?

Het concept achter het berekenen van LTV is eenvoudig: hoe langer klanten bij je blijven, hoe waardevoller ze worden. En hoewel er veel manieren zijn om LTV te berekenen, wordt een van de meest populaire methoden de “Regel van 72” genoemd. Deel eenvoudig 72 door het jaarlijkse percentage waarmee je jouw bedrijf wilt laten groeien en vermenigvuldig dat getal met het bedrag dat je van plan bent te investeren in het werven van nieuwe klanten.

Als je bijvoorbeeld de omzet elk jaar wilt verdubbelen, deel je 72 door 12 en vermenigvuldig je dat aantal met het bedrag dat je aan marketing wilt uitgeven. In ons voorbeeld hebben we 72 gedeeld door 12 en dat getal vermenigvuldigd met €10.000, wat gelijk is aan €72.000. Vervolgens hebben we dat aantal vermenigvuldigd met twee, wat gelijk is aan €144.000. Dat betekent dat als je de omzet elk jaar wilt verdubbelen, je €144.000 moet uitgeven om nieuwe klanten te werven.

Bepaal hoeveel elke klant waard is

Als je eenmaal begrijpt waaruit de LTV bestaat, kun je deze gebruiken om te bepalen hoeveel elke klant werkelijk waard is. Dit zal je helpen beslissen of je al dan niet moet investeren in het werven van nieuwe klanten.

Creëer een effectieve retentiestrategie

Retentiestrategieën zijn cruciaal voor de groei van je bedrijf. Volgens onderzoek uitgevoerd door Harvard Business Review presteren bedrijven met een hoog retentiepercentage zelfs 20% beter dan bedrijven met een laag retentiepercentage. Dit betekent dat het behouden van huidige klanten essentieel is voor het opbouwen van een succesvol bedrijf.

Begrijp het belang van churn-preventie

Churn-preventie is een van de meest effectieve manieren om klanten te behouden. Het is ook een van de gemakkelijkst te implementeren. Simpel gezegd is churn preventie het proces waarbij de kans wordt verkleind dat een klant je bedrijf verlaat. Er zijn verschillende redenen waarom klanten ervoor kiezen om je bedrijf te verlaten. Misschien vinden ze niet wat ze nodig hebben, zijn ze ontevreden over je service of besluiten ze gewoon om van bedrijf te veranderen.

Categorieën: Financieel, Klanten, Management

Gratis Online Marketing check

Om u te helpen tijdens de oriëntatie naar online marketing en groei. Bieden we u geheel gratis en vrijblijvend een online marketing check aan.

Laat hier uw gegevens achter:




    Even bellen met Kevin?

    Bent u benieuwd geworden? Laten we dan kennismaken! Zo kunnen we u nog beter adviseren en beginnen met het vormgeven van uw plannen. Bel ons op +31642129985 of neem contact met ons op.

    Online-marketing-specialist